Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Μονοπάτι Μ_1

Καρυά  – Ρεκατσινάτα – Άγιος Κωνσταντίνος

Σύντομη περιγραφή

Το μονοπάτι οδηγεί από την Καρυά στο εκκλησάκι του Αγίου Κωνσταντίνου σε υψόμετρο 650 μέτρων, περνώντας από τον ερειπωμένο  οικισμό των Ρεκατσινάτων. Η διαδρομή συνολικού μήκους 3.650 μέτρων, μέσου χρόνου διαδρομής 1ώρα και 25 λεπτά με επίπεδο δυσκολίας 2 προσφέρει εξαιρετική θέα προς τον οικισμό και το Λιβάδι της Καρυάς, τον οικισμό των Πηγαδισάνων, τα Ακαρνανικά όρη και τα χωριά των Σφακιωτών.

Το σημείο εκκίνησης είναι η βρύση στην κεντρική πλατεία της Καρυάς σε υψόμετρο 500 μέτρων (Ν38 45 601, Ε20 38 894). Από εκεί ανηφορίζουμε στο πλακόστρωτο δρομάκι δεξιά της βρύσης και φτάνουμε στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής.

Πρόκειται για έναν από τους παλαιότερους Ναούς του χωριού. Είναι πέτρινος και κτίσθηκε το έτος 1839. Στον Ιερό Ναό φυλάσσεται σε αργυρή λειψανοθήκη επάνω στην Αγία Τράπεζα, ένα πολύτιμο κειμήλιο είναι τα θαυματουργά και ευωδιάζοντα Ιερά Λείψανα του αρχιεπισκόπου Κορίνθου, Μακαρίου του Νοταρά.

Συνεχίζουμε στο ανηφορικό πλακόστρωτο δρομάκι που περνά μπροστά από την είσοδο της εκκλησίας και στα 35 μέτρα στο δεξί μας χέρι συναντούμε την είσοδο της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου.
Συνεχίζοντας την πορεία μας και αφού διανύσουμε 25 μέτρα  φτάνουμε στο σημείο όπου τελειώνει το πλακοστρωμένο δρομάκι. Από εκεί  ανηφορίζουμε σε τσιμεντοστρωμένο δρόμο και μετά από πορεία 70 μέτρων στρίβουμε δεξιά σε στενό δρομάκι.
Τελειώνοντας το δρομάκι στρίβουμε δεξιά στην άσφαλτο που συναντούμε.

Διανύουμε πορεία 55 μέτρων ασφαλτοστρωμένου δρόμου και στρίβουμε αριστερά σε χωμάτινο μονοπάτι,

αφήνοντας πίσω μας τον οικισμό της Καρυάς. Από εκεί  ακολουθούμε ελικοειδή διαδρομή και φτάνουμε στον οικισμό των Ρεκατσινάτων.

Πρόκειται για έναν από τους παλαιότερους οικισμούς της περιοχής, ο οποίος πήρε το όνομά του από τις οικογένειες των ¨Ρεκατσιναίων¨. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές οι πρώτες οικογένειες εγκαθίστανται στα Ρεκατσινάτα πριν 500 περίπου χρόνια. Σήμερα, στον οικισμό των Ρεκατσινάτων θα συναντήσει κανείς ερειπωμένα λιθόκτιστα σπίτια, ενδεικτικά της ξεχωριστή τοπικής αρχιτεκτονικής.

Στην αρχή του οικισμού αριστερά μας συναντούμε την εκκλησία του Αγίου Αντωνίου η οποία ανήκει στις οικογένειες των Ρεκατσινέων.
 Μετά την εκκλησία ανηφορίζουμε 20 μέτρα, στρίβουμε δεξιά και μετά από 30 μέτρα φτάνουμε στο κέντρο του οικισμού των Ρεκατσινάτων σε υψόμετρο 640 μέτρων (Ν38 25 482, Ε20 38 594).

Ακολουθούμε δεξιά πορεία που μας οδηγεί έξω από τον οικισμό. Διανύοντας 645 μέτρα φτάνουμε στην είσοδο που οδηγεί στον αύλιο χώρο της εκκλησίας του Αγίου Κωνσταντίνου

Η εκκλησία ανήκει στις οικογένειες Κοψιδά (Ανάλατου) και πιθανολογείται ότι κτίστηκε μετά το 1700, είναι ρυθμού Βασιλικής και οι εικόνες του τέμπλου της έχουν  κατασκευαστεί  στο Άγιο Όρος. Ανακατασκευάστηκε το 1960 –1964.
 Κατεβαίνοντας τα σκαλοπάτια που συναντούμε φτάνουμε στον περίβολο της εκκλησίας σε υψόμετρο 650 μέτρων (Ν38 45 736, Ε20 38 494) .   έχοντας διανύσει συνολική διαδρομή 41 λεπτών.
   Καθ’ όλη  τη διάρκεια της διαδρομής περνάμε ανάμεσα από κλιμακωτές λιθόκτιστες βαθμίδες, στις οποίες πριν μερικά χρόνια καλλιεργούνταν αμπέλια.
Η ευρύτερη περιοχή είναι καταφύγιο διαφόρων ειδών πουλιών (μπεκάτσες, κότσυφες, γεράκια,) και λοιπών ζώων, όπως λαγοί, ενώ παράλληλα συναντούμε κοπάδια αιγοπροβάτων.
Φεύγοντας από την εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου, κι αφού φτάσουμε στο μονοπάτι από όπου ήρθαμε, ακολουθούμε δεξιά την πορεία του μονοπατιού, έως ότου συναντήσουμε ασφαλτοστρωμένο δρόμο.  Στον δρόμο αυτό στρίβουμε αριστερά και μετά από πορεία 535 μέτρων  ασφαλτοστρωμένου δρόμου και σε υψόμετρο 700 μέτρων, κατηφορίζουμε σε χωμάτινο μονοπάτι που βρίσκεται αριστερά της πορείας μας.

Κατά την πορεία μας στο μονοπάτι περνάμε μέσα από δάσος με κυπαρίσσια, ελιές, πεύκα και θάμνους. Μετά την έξοδό μας από το δάσος στρίβουμε δεξιά στο μονοπάτι που ακολουθήσαμε κατά την άνοδο. Ο δρόμος είναι σχεδόν επίπεδος μέχρι τον οικισμό των Ρεκατσινάτων. Πριν τον οικισμό συναντούμε μονοπάτι αριστερά μας, το οποίο ακολουθούμε για να φτάσουμε στην πηγή της  περιοχής ¨Ψίλιθρα¨.

Πρόκειται για μια φυσική πηγή που αναβλύζει  νερό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, το  οποίο χρησιμοποιείται για το πότισμα των κήπων που βρίσκονται κοντά σε αυτή.
Μετά την πηγή προχωράμε στον χωμάτινο δρόμο μέχρι να φτάσουμε στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο, στα όρια του οικισμού της Καρυάς. Ακολουθούμε αριστερή πορεία επί του ασφαλτοστρωμένου δρόμου.  Κατηφορίζοντας μετά από 250 μέτρα συναντούμε αριστερά μας το Λαογραφικό Μουσείο Καρυάς Λευκάδας ¨Μαρία Κουτσοχέρω¨ .
   Το λαογραφικό Μουσείο της Καρυάς ανήκει στον  ΘΕΟΔΩΡΟ ΚΑΤΩΠΟΔΗ.
   Ξεκινώντας την περιήγησή του ο επισκέπτης θα συναντήσει μοναδικά εκθέματα, όπως παλαιά καρσάνικα κεντήματα και παραδοσιακές φορεσιές, γεωργικά σύνεργα που αναπαριστούν τη γεωργική ζωή αλλά και την καθημερινότητα του νησιού μας.

Συνεχίζουμε την κατηφορική πορεία μας επί του ασφαλτοστρωμένου δρόμου. Ύστερα από 70 μέτρα από το μουσείο στρίβουμε δεξιά σε στενό δρόμο, ο οποίος μετά από 10 μέτρα  κατηφορίζει. Συνεχίζουμε την πορεία μας έχοντας στα δεξιά μας το δημοτικό πάρκινκ και προχωράμε στο πλακόστρωτο που συναντάμε ευθεία μπροστά μας,  φτάνοντας  στο τέλος της διαδρομής, στρίβοντας δεξιά στην άσφαλτο καταλήγοντας στο σημείο της βρύσης από όπου ξεκινήσαμε.