Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

02:10

Μονοπάτι Μ_3

Εγκλουβή- Άγιος Δονάτος – Προφήτης Ηλίας – Εγκλουβή
Περιήγηση στους Βόλτους, τα πηγάδια, τα αλώνια  και τα φακοχώραφα.

Σύντομη περιγραφή

Η περιήγηση ξεκινά από την πλατεία της Εγκλουβής, περνά από το  οροπέδιο του Αγ. Δονάτου, όπου βρίσκεται το ομώνυμο εκκλησάκι, τα αλώνια, τα πηγάδια, τους ανεμόμυλους καθώς και τους “Βόλτους” (πέτρινα θολωτά αγροτικά κτίσματα), συνεχίζει μέχρι το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία και επιστρέφει στην Εγκλουβή, μέσω χωμάτινου μονοπατιού. Η διαδρομή συνολικού μήκους 7.450 μέτρων, μέσου χρόνου διαδρομής 02:10΄ ώρες, με επίπεδο δυσκολίας 3,5.

Το σημείο εκκίνησης είναι η πλατεία της Εγκλουβής
 σε υψόμετρο 720  μέτρων (Ν38 43 820, Ε20 38 734). Από εκεί προχωράμε στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο μέχρι το καφενείο του Ηλία Κούρτη και ανηφορίζουμε αριστερά σε πλακοστρωμένο δρομάκι. Προχωρούμε λίγα μέτρα στο ίδιο πλακόστρωτο, στρίβουμε δεξιά και προχωράμε έως ότου βγούμε σε διασταύρωση την οποία ακολουθούμε αριστερά σε επίπεδο πλακόστρωτο δρόμο. Συνεχίζουμε την πορεία μας, δεξιά, μέχρι την εκκλησία της Παναγίας στο Νεκροταφείο. Από κει ακολουθούμε τον ανηφορικό τσιμεντόδρομο που βρίσκεται δεξιά του Νεκροταφείου. Από κει συνεχίζουμε, ανηφορίζοντας πάντα μέχρι τον Άγιο Δονάτο, στο χωμάτινο μονοπάτι περνώντας αριστερά της δεξαμενής. Μετά από λίγα μέτρα συναντούμε πέτρινο ¨καλιγωτό¨  μονοπάτι που περνά μέσα από πυκνή βλάστηση και αιωνόβια δέντρα. Μπροστά μας συναντούμε ασφαλτοστρωμένο δρόμο τον οποίο περνάμε απέναντι και συνεχίζουμε το πέτρινο ¨καλιγωτό¨ μονοπάτι. Συνεχίζουμε τη διαδρομή μας μέχρι το εικονοστάσι του Αγίου Ηλία, σημείο με ξεχωριστή θέα προς τα Ακαρνανικά όρη, τους Σφακιώτες και το βουνό των Σκάρων. Από εκεί συνεχίζουμε την πορεία μας στο ¨καλιγωτό¨ μονοπάτι (όχι στον χωματόδρομο που υπάρχει αριστερά μας) μέχρι τον ασφάλτινο δρόμο τον οποίο περνάμε απέναντι. Περπατάμε βλέποντας  σε λίγα μέτρα αριστερά μας τον βαθύλακο που στην κορυφή του βρίσκεται ένας γκρεμισμένος ανεμόμυλος και στη συνέχεια αντικρίζουμε τους πρώτους βόλτους που υπάρχουν στην περιοχή.

Ο οικισμός των βόλτων αποτελεί μνημείο ενός ανυπέρβλητου πολιτισμού που δεν μπορεί  να αφήσει  ασυγκίνητο κανένα επισκέπτη. Οι Βόλτοι βρίσκονται  αποκλειστικά και μόνο σε αυτόν τον τόπο και την κατασκευή τους επέβαλαν οι ειδικές συνθήκες καλλιέργειας της περιοχής.  μέσα σε κάθε βόλτο υπήρχε ένα μικρό νοικοκυριό για την εξυπηρέτηση των καλλιεργητών που έμεναν εκεί όλο το καλοκαίρι. Αμέτρητοι βόλτοι, (μικροί θολωτοί πέτρινοι οικίσκοι σε σχήμα φούρνου), απόδειξη ότι η περιοχή του Αγίου Δονάτου αποτελούσε κατά το μακρινό παρελθόν έναν πολυπληθή καλοκαιρινό οικισμό γεμάτο ζωή.

Συνεχίζουμε στο ανηφορικό πλακόστρωτο καλιγωτό μονοπάτι και φτάνουμε στην εκκλησία του Αγίου Δονάτου σε υψόμετρο 880 μέτρων (Ν38 43 644, Ε20 38 289), αντικρίζοντας τα πηγάδια, τα αλώνια και τα πρώτα φακοχώραφα, στα οποία καλλιεργείται η πασίγνωστη φακή Εγκλουβής Εδώ μπορούμε να βρούμε νερό πόσιμο στα πηγάδια.
           Το εκκλησάκι του Άι-Δονάτου, στο οροπέδιο Βουνί της Εγκλουβής, γιορτάζει κάθε χρόνο στις 7 Αυγούστου, προσελκύοντας πλήθος κόσμου.
Στις 6 Αυγούστου, την παραμονή, μετά τον εσπερινό, πραγματοποιείται  η ¨Γιορτή της Φακής¨, μια εκδήλωση αφιερωμένη στη συγκομιδή της νέας σοδειάς της πασίγνωστης Φακής Εγκλουβής κατά τη διάρκεια της οποίας προσφέρεται από τις Εγκλουβησάνες νοικοκυρές μαγειρεμένη φακή, παστές σαρδέλες, ελιές και άφθονο κρασί. Στη συνέχεια ακολουθεί γλέντι με παραδοσιακούς χορούς και τραγούδια.

Συνεχίζουμε την πορεία μας αφού βγούμε από το μονοπάτι δεξιά επί του ασφάλτινου δρόμου και μετά από 100 μέτρα πορείας στρίβουμε αριστερά στην διασταύρωση  που συναντούμε και βλέπουμε δεξιά μας την σταφυλοδόχο που χρησιμοποιούνταν μέχρι πριν μερικά χρόνια από τους αμπελουργούς της περιοχής. Προχωρώντας για 600 περίπου μέτρα βλέπουμε, σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής, βόλτους και αλώνια που βρίσκονται διάσπαρτα στην ευρύτερη περιοχή δίπλα από τα φακοχώραφα. Προχωρώντας σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο με μικρές γενικά κλίσεις συναντούμε δεξιά μας τις εγκαταλελειμμένες πρώην αμερικάνικες στρατιωτικές βάσεις, τις οποίες αφήνουμε πίσω μας συνεχίζοντας πάντα επί του ασφαλτοστρωμένου δρόμου. Μετά από 530 μέτρα πορείας συναντάμε δεξιά μας την είσοδο του μονοπατιού που θα ακολουθήσουμε κατά την επιστροφή μας από τον Προφήτη Ηλία για να γυρίσουμε στην Εγκλουβή. Συνεχίζουμε την διαδρομή μας επί της ασφάλτου ενώ δεξιά μας βρίσκεται η περιοχή όπου γίνονται οι αμμοληψίες, ο ονομαζόμενος ¨αμμόκαμπος¨. Σε μικρή απόσταση μπροστά και αριστερά μας βρίσκεται το στρατόπεδο της πολεμικής αεροπορίας ενώ δεξιά μας ορθώνεται το όρος που βρίσκεται το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία. Φτάνουμε στη διασταύρωση και στρίβουμε δεξιά προς Προφήτη Ηλία, σύμφωνα και με τη σχετική σήμανση, όπου ανηφορίζουμε σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο συναντώντας αριστερά μας μετά από 250 μέτρα χωμάτινο δρόμο, τον οποίο δεν ακολουθούμε, αλλά συνεχίζουμε δεξιά ανηφορίζοντας στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο, ο οποίος έχει μεγάλη κλίση, μέχρι να φτάσουμε στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία που βρίσκεται σε υψόμετρο 1.012 μέτρων ( Ν3844299, Ε2038834).

Στο εκκλησάκι αυτό, το καλοκαίρι στις 19 και 20 Ιουλίου, την παραμονή και  ανήμερα της γιορτής του Αγίου Ηλία, τελείται Θεία Λειτουργία  και στην κεντρική πλατεία της Εγκλουβής γίνεται το πανηγύρι του Άι-Λιά. Πλήθος ντόπιων αλλά και επισκεπτών συμμετέχουν στο παραδοσιακό αυτό γλέντι.
   Από εδώ πάνω ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τη μοναδική πανοραμική θέα που προσφέρει το σημείο: Το Ιόνιο Πέλαγος, την πόλη της Λευκάδας, τον Σκορπιό, τη Μαδουρή, το Μεγανήσι, την πόλη της Πρέβεζας και της Άρτας , αλλά και διάφορα χωριά της Λευκάδας, όπως την Καρυά, το Πλατύστομα, τη Βαυκερή, το Νυδρί, τα Λαζαράτα.

Επιστρέφουμε από τον ίδιο δρόμο, αφήνοντας πίσω μας τον Προφήτη Ηλία κατηφορίζοντας μέχρι να φτάσουμε στη επόμενη διασταύρωση με την άσφαλτο, η οποία δεξιά οδηγεί στο στρατόπεδο της πολεμικής αεροπορίας και αριστερά προς Εγκλουβή, όπου και κατευθυνόμαστε, έχοντας αριστερά μας τον αμμόκαμπο. Διανύουμε 200 μέτρα και πριν από ένα μικρό αμπέλι αριστερά μας συναντάμε την είσοδο του χωμάτινου μονοπατιού, σε υψόμετρο 920 μέτρων (Ν3844437, Ε2038392)

που τα νερά της βροχής το έχουν διαβρώσει και το έχουν μετατρέψει σε κοίτη μικρού χειμάρρου. Μπαίνουμε στην κοίτη και την ακολουθούμε κατεβαίνοντας, έχοντας δεξιά μας αμπελώνες και αριστερά μας τον αμμόκαμπο. Η περιοχή εκτός από αμπελώνες έχει και θαμνώδη βλάστηση (ρείκια, θρουμπορίγανη κλπ). Στην περιοχή συναντάμε λαγούς καθώς και διάφορα είδη πουλιών (πέρδικες, γεράκια κλπ). Περπατούμε μέσα στην κοίτη του μικρού χειμάρρου κατηφορίζοντας πάντα. Έπειτα από 550 μέτρα πορείας αφήνουμε την κοίτη η οποία παίρνει πιο απότομες κλίσεις πλέον και συνεχίζουμε δεξιά στο ορατό μονοπάτι, που είναι πέτρινο ¨καλιγωτό¨ αλλά διαβρωμένο αρκετά στην αρχή του. Περπατάμε ανάμεσα από τα βουνά που χωρίζει ο χείμαρρος που πριν περπατούσαμε και έχει γίνει πλέον πολύ μεγαλύτερος. Στην κορυφή των βουνών, αριστερά μας βρίσκεται το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία που επισκεφτήκαμε κι δεξιά μας τα ρανταρ των παλιών Αμερικάνικων βάσεων. Μπροστά μας αντικρίζουμε τον οικισμό της Εγκλουβής με τους ανεμόμυλους του και στο βάθος δεξιά την ψηλότερη κορυφή του νησιού, ¨Άνω Πύργος¨ του όρους Ελάτη
 Το μονοπάτι μας οδηγεί σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο, και στρίβουμε αριστερά κατηφορίζοντας.
Στρίβουμε δεξιά σε τσιμεντόδρομο, μπαίνοντας στον οικισμό της Εγκλουβής, και σε λίγο γίνεται πλακόστρωτος. Περπατάμε πενήντα μέτρα και στρίβουμε αριστερά σε στενό πλακόστρωτο δρομάκι που κατηφορίζει συνεχώς μέχρι να φτάσουμε στην άσφαλτο, όπου στρίβουμε δεξιά φτάνοντας στην πλατεία της Εγκλουβής.