Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Περιπατητικό μονοπάτι: Καρυά – Ρεκατσινάτα – Ι.Ν. Αγίου Κωνσταντίνου – μεγ. Βαθύλακος – Αμμόκαμπος – Εγκλουβή Μ_4

ΜΧΟ

02:51

02:54

Μονοπάτι  Μ_4

Καρυά  – Ρεκατσινάτα – Ι.Ν. Αγίου Κωνσταντίνου – μεγ. Βαθύλακος – Αμμόκαμπος – Εγκλουβή.

Σύντομη περιγραφή

Το μονοπάτι οδηγεί από την Καρυά στο εκκλησάκι του Αγίου Κωνσταντίνου σε υψόμετρο 650 μέτρων, περνώντας από τον ερειπωμένο  οικισμό των Ρεκατσινάτων, συνεχίζει μέσω ασφαλτοστρωμένου αγροτικού δρόμου έως τον Μεγάλο Βαθύλακο και κατόπιν μέσω μιας δύσκολης σχετικά ανηφορικής πορείας φτάνει στον Αμμόκαμπο και καταλήγει στην πλατεία Εγκλουβής.
    Η διαδρομή συνολικού μήκους  7.150 μέτρων, μέσου χρόνου διαδρομής 02 ώρες και 54 λεπτά  με επίπεδο δυσκολίας 3,5 (εκτός του τμήματος Βαθύλακος - Αμμόκαμπος που φτάνει και το 4,5) και προσφέρει εξαιρετική θέα προς τον οικισμό και το Λιβάδι της Καρυάς, τον οικισμό των Πηγαδισάνων, τα χωριά των Σφακιωτών, τις ακτές τις Ηπείρου, τα Ακαρνανικά όρη, καθώς και τις Βόρειες ακτές της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης.
   Λαγοί , πέρδικες κ.λ.π. ζώα αποτελούν την πανίδα της περιοχής. Ρίγανη, θυμάρι, πουρνάρια σπάρτα, ασφάκες είναι μερικά είδη που αποτελούν την χλωρίδα της.

Το σημείο εκκίνησης είναι η βρύση στην κεντρική πλατεία της Καρυάς σε υψόμετρο 500 μέτρων (Ν38 45 601, Ε20 38 894). Από εκεί ανηφορίζουμε στο πλακόστρωτο δρομάκι δεξιά της βρύσης και φτάνουμε στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής .

Πρόκειται για έναν από τους παλαιότερους Ναούς του χωριού. Είναι πέτρινος και κτίσθηκε το έτος 1839. Στον Ιερό Ναό φυλάσσεται σε αργυρή λειψανοθήκη επάνω στην Αγία Τράπεζα, ένα πολύτιμο κειμήλιο είναι τα θαυματουργά και ευωδιάζοντα Ιερά Λείψανα του αρχιεπισκόπου Κορίνθου, Μακαρίου του Νοταρά.

Συνεχίζουμε στο ανηφορικό πλακόστρωτο δρομάκι που περνά μπροστά από την είσοδο της εκκλησίας και στα 35 μέτρα στο δεξί μας χέρι συναντούμε την είσοδο της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου.
 Συνεχίζοντας την πορεία μας και αφού διανύσουμε 25 μέτρα  φτάνουμε στο σημείο όπου τελειώνει το πλακοστρωμένο δρομάκι. Από εκεί  ανηφορίζουμε σε τσιμεντοστρωμένο δρόμο και μετά από πορεία 70 μέτρων στρίβουμε δεξιά σε στενό δρομάκι.στρίβουμε δεξιά στην άσφαλτο που συναντούμε.
Τελειώνοντας το δρομάκι

Διανύουμε πορεία 55 μέτρων ασφαλτοστρωμένου δρόμου και στρίβουμε αριστερά σε χωμάτινο μονοπάτι , αφήνοντας πίσω μας τον οικισμό της Καρυάς.

Από εκεί  ακολουθούμε ελικοειδή διαδρομή και φτάνουμε στον οικισμό των Ρεκατσινάτων

Πρόκειται για έναν από τους παλαιότερους οικισμούς της περιοχής, ο οποίος πήρε το όνομά του από τις οικογένειες των ¨Ρεκατσιναίων¨. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές οι πρώτες οικογένειες εγκαθίστανται στα Ρεκατσινάτα πριν 500 περίπου χρόνια. Σήμερα, στον οικισμό των Ρεκατσινάτων θα συναντήσει κανείς ερειπωμένα λιθόκτιστα σπίτια, ενδεικτικά της ξεχωριστή τοπικής αρχιτεκτονικής.
   Στην αρχή του οικισμού αριστερά μας συναντούμε την εκκλησία του Αγίου Αντωνίου η οποία ανήκει στις οικογένειες των Ρεκατσινέων.

Μετά την εκκλησία ανηφορίζουμε 20 μέτρα, στρίβουμε δεξιά και μετά από 30 μέτρα φτάνουμε στο κέντρο του οικισμού των Ρεκατσινάτων σε υψόμετρο 640 μέτρων (Ν38 25 482, Ε20 38 594). Ακολουθούμε δεξιά πορεία που μας οδηγεί έξω από τον οικισμό. Διανύοντας 645 μέτρα φτάνουμε στην είσοδο του αύλιου χώρου της εκκλησίας του Αγίου Κωνσταντίνου

Η εκκλησία ανήκει στις οικογένειες Κοψιδά (Ανάλατου) και πιθανολογείται ότι κτίστηκε μετά το 1700, είναι ρυθμού Βασιλικής και οι εικόνες του τέμπλου της έχουν  κατασκευαστεί  στο Άγιο Όρος. Ανακατασκευάστηκε το 1960 –1964.
  Κατεβαίνοντας τα σκαλοπάτια που συναντούμε φτάνουμε στον περίβολο της εκκλησίας σε υψόμετρο 650 μέτρων (Ν38 45 736, Ε20 38 494) .   έχοντας διανύσει συνολική διαδρομή 41 λεπτών.

Καθ’ όλη  τη διάρκεια της διαδρομής περνάμε ανάμεσα από κλιμακωτές λιθόκτιστες βαθμίδες, στις οποίες πριν μερικά χρόνια καλλιεργούνταν αμπέλια.
 Η ευρύτερη περιοχή είναι καταφύγιο διαφόρων ειδών πουλιών (μπεκάτσες, κότσυφες, γεράκια,) και λοιπών ζώων, όπως λαγοί, ενώ παράλληλα συναντούμε κοπάδια αιγοπροβάτων.

Φεύγοντας από την εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου, κι αφού φτάσουμε στο μονοπάτι από όπου ήρθαμε, ακολουθούμε δεξιά την πορεία του μονοπατιού, έως ότου συναντήσουμε ασφαλτοστρωμένο δρόμο.  Στον δρόμο αυτό στρίβουμε αριστερά και μετά από πορεία 1.400  μέτρων  ασφαλτοστρωμένου δρόμου και σε υψόμετρο 710 μέτρων (Ν38 45 266, Ε20 38 636) πριν από την διασταύρωση με άλλον ασφάλτινο δρόμο που κατηφορίζει στρίβουμε δεξιά ανεβαίνοντας χωμάτινο μονοπάτι . και εισερχόμαστε στον Μέγα Βαθύλακο όπου ακολουθούμε το μονοπάτι που βρίσκεται στο δεξιό μέρος του με κατεύθυνση την κορυφή του βουνού. Η πορεία μέχρι την κορυφή είναι αρκετά δύσκολη και σε ορισμένα τμήματα το μονοπάτι δεν είναι ορατό εύκολα. Έχουμε φτάσει σε σημείο που καλλιεργούνταν παλιά αμπέλια και αριστερά της πορείας μας βλέπουμε ένα από αυτά παρατημένο.

Εισερχόμαστε σε χωράφι μικρού βαθύλακου και περπατάμε έως την άλλη άκρη δίπλα από τις πέτρινες πεζούλες έως την άλλη άκρη του και ανηφορίζουμε έως την έξοδό μας από τον βαθύλακο. Η πορεία μας παύει να είναι ανηφορική και φτάνουμε στο μεγαλύτερο υψόμετρο της πορείας μας (953 μ.), αντικρίζουμε τον αμμόκαμπο το οροπέδιο της Εγκλουβής, το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία καθώς και την Στρατιωτική Βάση 4η Μ.Σ.Ε.Π. και τα εγκαταλελειμμένα κτίρια της παλιάς Αμερικάνικης στρατιωτικής Βάσης που υπήρχε στην περιοχή.
  Αφού κατηφορίσουμε την πλαγιά κινούμενοι δεξιά από υπάρχον αμπέλι στρίβουμε δεξιά σε διασταύρωση που συναντούμε, σε ασφάλτινο δρόμο. (Αριστερά οδηγεί στον Προφήτη Ηλία 00:16΄). Στην συνέχεια στην διασταύρωση περνάμε απέναντι στον χωματόδρομο και περπατάμε ευθεία περνώντας μέσα από αμπέλια. Στην συνέχεια στρίβουμε αριστερά ακολουθώντας χωματόδρομο. Συναντάμε διασταύρωση με άσφαλτο και περνάμε απέναντι

σε χωμάτινο μονοπάτι που έχουν διαβρώσει τα νερά της βροχής, στην άκρη ενός αμπελιού.
 Είμαστε μέσα στο αμμορυχείο ( Αμμόκαμπο ) και στρίβουμε δεξιά στην πορεία μας.
 Αφήνουμε  το χωμάτινο μονοπάτι, το οποίο στη συνέχεια θα μεταβληθεί σε χείμαρρο και στρίβουμε δεξιά σε μονοπάτι που το μεγαλύτερο μέρος του είναι στρωμένο με πέτρες (καλιγωτό). Αντικρίζουμε μπροστά μας τον οικισμό της Εγκλουβής και τα νησιά της Λευκάδας ( Μεγανήσι, Σκορπιό κ.λπ.), ενώ ψηλά δεξιά και αριστερά μας δεσπόζουν τα παροπλισμένα RANDAR της παλιάς Αμερικάνικης βάσης και το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία αντίστοιχα. Κάτω αριστερά μας είναι η κοίτη χειμάρρου που πριν περπατούσαμε αλλά έχει γίνει πολύ απότομη. Φτάνουμε σε διασταύρωση με ασφάλτινο δρόμο τον οποίο ακολουθούμε στρίβοντας αριστερά κάτω. Στην συνέχεια στρίβουμε δεξιά στον τσιμεντόδρομο ο οποίος μετά από λίγα μέτρα γίνεται πλακοστρωμένος και στρίβουμε αριστερά κάτω  (μετά το κάγκελο) ακολουθώντας το πλακόστρωτο στενό δρομάκι και στρίβουμε ξανά αριστερά μέχρι να συναντήσουμε τον ασφάλτινο δρόμο στον οποίο θα  στρίψουμε δεξιά και να συναντήσουμε μετά από πενήντα μέτρα περίπου  την πλατεία Εγκλουβής.